#OsuuskuntaElämää -kampanja tekee Arvo Sijoitusosuuskuntaa tunnetuksi
29.04.2024

#OsuuskuntaElämää -kampanja tekee Arvo Sijoitusosuuskuntaa tunnetuksi

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervon viestintäpäällikkö Maija Hakala kertoo tarkemmin kampanjan taustoista ja tavoitteista.

- Nuorten keskuudessa osuustoimintaa tunnetaan tutkitusti vähemmän mitä toivoisimme. Vuonna 2021 tutkimme viimeksi nuorten yleistä tietämystä, ja silloin 18–30 -vuotiaista nuorista 41 prosenttia tunnisti spontaanisti, että osuuskunta on yritys. Silloin totesimme, että meidän täytyy pyrkiä nostamaan tätä lukua. Olemme tehneet monenlaisia toimia muun muassa oppilaitoksissa mutta totesimme, että lisäksi sosiaalinen media on tärkeä vaikuttamisen paikka nuorien herättelemiseksi.

Vuosina 2022 ja 2023 toteutetuissa some-kampanjoissa kohderyhminä olivat erityisesti toisen asteen opiskelijat ja sitä vanhemmat noin 25-vuotiaiksi asti. Ensimmäisenä vuonna kampanjan kumppaneita olivat Tradeka, POP Pankki -ryhmä sekä Pohjois-Karjalan osuuskauppa, ja viime vuonna Valio, S-ryhmä ja OP Uusimaa. Some-kanavista kampanjoissa olivat käytössä Instagram, TikTok, ja YouTube.

- Meillä on nyt takana kaksi hyvää kampanjavuotta, ja tällä kertaa haluamme mennä vähän syvemmälle täsmentäen osuuskuntien ideaa ja sitä, miksi osuuskunnista kannattaa kiinnostua. Kohderyhmänä ovat 18-30 -vuotiaat, ja erityisesti sellaiset nuoret ja nuoret aikuiset, jotka lähtökohtaisesti ovat kiinnostuneita talousasioista sekä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta oman talouden kautta. Tällaisia ihmisiä kiinnostaa vaikkapa se, miten yritykset toimivat ja miten niihin voi sijoittaa, kun puhutaan esimerkiksi yritysten kestävästä toiminnasta, Maija Hakala jatkaa.

Arvo Sijoitusosuuskunta on mukana vaikuttajamarkkinoinnissa nyt ensimmäisen kerran. #OsuuskuntaElämää -kampanjassa aiheesta kertovat muun muassa sijoittajana, kirjoittajana ja puhujana tutuksi tullut some-vaikuttaja Merja Mähkä, Mimmit sijoittaa -podcast sekä YouTubessa katsojakertoja keräävä Sijoituskästi. Kampanjan pääkanavina toimivat Instagram ja podcastit, minkä lisäksi osuuskunta-asia on jonkin verran esillä LinkedInissä ja YouTubessa.

- Arvo haluaa lisätä kampanjalla tunnettuuttaan sekä jakaa tietoa siitä, miten osuuskunta eroaa osakeyhtiöstä sijoituskohteena. On tosi tärkeää, että kampanjassa tuodaan myös esille osuustoimintaa ylipäätään. Osuuskunta ei todellakaan ole mikään vanhanaikainen ja kankea kehikko, vaan moneen yritystoimintaan soveltuva yhtiömuoto, joka elää ja kehittyy ajassa, painottaa Arvon sijoitusjohtaja Kati Peltomaa.

Maija Hakala on iloinen vaikuttajakumppaneista, jotka ovat kampanjan kohderyhmässä merkittäviä mielipidejohtajia. Esimerkiksi Merja Mähkällä esimerkiksi on Instagramissa yli 41 000 seuraajaa.
- Oli kiva huomata, miten kiinnostuneita kontaktoidut vaikuttajakumppanit olivat osuuskunnista jo neuvotteluvaiheessa perehdyttyään meidän lähettämään taustamateriaaliin osuuskunnista. Tässä onkin kyse enemmästä, kuin pelkästään yhdestä kampanjasta.

Keskeisenä teemana kampanjassa on osuuskuntien merkityksellisyys ja arvopohja. Osuuskuntien kautta toteutuvat niin kotimaisuus kuin paikallinen elinvoima, minkä lisäksi osuuskunnat ovat luotettavia yhteistyökumppaneita ja merkittäviä työllistäjiä. Osuuskunnissa korostyy tyypillisesti myös kohtuullisuus.

- Osuustoiminnan taloudellinen hyöty jää osuuskuntien toiminta-alueille työpaikkojen ja maksettujen verojen muodossa, eli suorat ja välilliset talousvaikutukset ovat tosi isoja, Maija Hakala korostaa.

Esimerkiksi vuonna 2023 osuuskunnat investoivat Suomeen 1,5 miljardilla eurolla. Ne tarjosivat 100 000 työpaikkaa ja maksoivat yhteisöveroa 700 miljoonaa euroa. Suomi on yksi maailman osuustoiminnallisimpia maita. Aikuisista suomalaisista yli 90 prosenttia on mukana ainakin yhdessä osuuskunnassa. Yhteensä jäsenyyksiä on 7,6 miljoonaa, eli huomattavan monet suomalaiset ovat jäsenenä tai omistaja-asiakkaana useassa osuuskunnassa.

Siirry "Lehdistötiedotteet"-sivulle